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dc.creatorSILVEIRA, Hermínia Maria Martins Lima-
dc.date.accessioned2019-12-26T14:10:24Z-
dc.date.available2019-12-26T14:10:24Z-
dc.date.issued2014-06-
dc.identifier.citationSILVEIRA, Hermínia Maria Martins Lima. Ethos no discurso: trilhando um percurso teórico. Nova Revista Amazônica, Bragança, v. 2, n. 1, p. 72-83, jan./jun. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v2i1.6296. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12126. Acesso em:.pt_BR
dc.identifier.issn2318-1346pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12126-
dc.description.abstractThe Ethos workplan: Following the theorical way the goal is show the Ethios’s building process, considering the study and analysis of Portuguese class from Elementary School from private school. For this discussion, we will use different theories and language experts: Amossy (2008), Perelmam (1977, 2000), Maingueneau (1997, 2008) e Charaudeau (2008). The methodological procedure is based in discursives practices from Portuguese teacher recorded in classrooms, following some procedures: (i) observation in locus, (ii) recorded in locus, (iii) recorded in classroom with 28 students and age group between 13/14 years old. Preliminarily, it was concluded that construction of Ethos is connected with the image that the audience is the speaker and the ways to tell subject on the moment of enunciation. The image built for auditorium is directly related to collective representation, crystallized produced by society. The importance of this study for literary studies is to understand to what extent it is possible to establish dialogue between different theoretical approaches presented here.en
dc.description.provenanceSubmitted by Larissa Santos (larissasilvasantos1307@gmail.com) on 2019-12-23T15:58:12Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Artigo_EthosDiscursoTrilhando.pdf: 319804 bytes, checksum: 48fa62649443978171cd761b6808932c (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Edisangela Bastos (edisangela@ufpa.br) on 2019-12-26T14:10:24Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Artigo_EthosDiscursoTrilhando.pdf: 319804 bytes, checksum: 48fa62649443978171cd761b6808932c (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-12-26T14:10:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Artigo_EthosDiscursoTrilhando.pdf: 319804 bytes, checksum: 48fa62649443978171cd761b6808932c (MD5) Previous issue date: 2014-06en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Parápt_BR
dc.relation.ispartofNova Revista Amazônicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.source.urihttps://periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/6296pt_BR
dc.subjectEthos discursivopt_BR
dc.subjectRetóricapt_BR
dc.subjectAuditóriopt_BR
dc.subjectDiscursive Ethosen
dc.subjectRhetoricen
dc.subjectAuditoriumen
dc.titleEthos no discurso: trilhando um percurso teóricopt_BR
dc.title.alternativeEthos of discourse: following one theorical pathen
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUFPApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7717634383475951pt_BR
dc.citation.volume2pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage72pt_BR
dcterms.citation.epage83pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18542/nra.v2i1.6296pt_BR
dc.description.resumoO plano de trabalho Ethos no discurso: trilhando um percurso teórico tem por objetivo elucidar o processo de construção do ethos no discurso, considerando o estudo e análise de uma cena de aula de Língua Portuguesa, de uma turma de 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola da rede particular de ensino. Para tanto, utilizaremos os conceitos de Amossy (2008), Perelmam (1977, 2000), Maingueneau (1997, 2008) e Charaudeau (2008). O procedimento metodológico está pautado nas práticas discursivas do professor de LM registradas em eventos da sala de aula, mediante os seguintes procedimentos: (i)observação em lócus, (ii) diário de campo, (iii) gravação de aulas em uma turma de vinte e oito alunos de faixa etária entre 13/14 anos. Preliminarmente, concluiu-se que a construção do ethos está ligada à imagem que o auditório faz do locutor e aos modos de dizer desse sujeito no momento da enunciação. A imagem pré-construída pelo auditório está diretamente relacionada à representação coletiva, cristalizada produzida pela sociedade. A importância deste estudo para os estudos literários é permitir entender em que medida é possível estabelecer diálogo entre as diferentes abordagens teóricas apresentadas aqui.pt_BR
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